21.1.20

Landing Page (Açılış Sayfası) Optimizasyonunda Önemli Noktalar


Landing page (açılış sayfası), varış sayfası olarak da adlandırabileceğimiz, ziyaretçilerin bir web sitesine giriş yaptığı anda, ekranda ilk karşılaştığı kısma verilen genel isimdir. Bu makalede landing page optimizasyonu ile ilgili önerilerde bulunacağız.
E-ticaret siteleri, SaaS siteleri, kurumsal siteler, tek ürünlük satış siteleri ve özel kampanya sayfaları, kendi hedefleri doğrultusunda landing pageleri olan sitelerdir.
Örneğin; bir link ya da bir reklam aracılığı ile kullanıcılar bir varış sayfasına yönlendirildi diyelim. Bu sayfada bir ürün, hizmet ya da bir iletişim veya sipariş formu yer alabilir. Örnekten de anlaşılacağı üzere, varış sayfalarının spesifik amaçları vardır. Neticede hepsi, ziyaretçileri bir şekilde müşteriye dönüştürmeyi hedefler. Diğer bir deyişle, bülten aboneliği, deneme sürümü kullanımını başlatma, üye olma gibi aksiyonların tümü, landing page (varış sayfası) ile başlar. Haliyle, kullanıcı davranışlarını da dikkate alarak, dönüşüm odaklı düşünüp bu sayfaları ona göre tasarlamak ve optimize etmek hayati önem taşır.

Landing Page (Açılış Sayfası) Optimizasyonu

Global çapta yapılan araştırmalara göre, landing page üzerinde gerçekleşen dönüşüm oranı, sadece %2,35. Peki bu oranı korumak ve artırmak için ne yapmamız gerek? Optimizasyon! Hedef dönüşümü artırmanın başka bir yolu yok ne yazık ki…
Bir landing page üzerinde gerçekleşen dönüşüm oranını artıracak 4 temel nokta mevcut;
  • Teklif
  • Form
  • Güven
  • Görseller


1. Teklif (Vaat)

İyi bir teklif, yani ziyaretçiye ne sunacağınızı anlattığınız kısım, landing page için en can alıcı kısım. Gerçekten iyi bir vaat yoksa, ne kadar iyi bir tasarım kullanırsanız kullanın, optimum seviyede bir abone ya da müşteri edinemezsiniz. Teklif kısmında dikkat edilmesi gereken 2 husus var:
  • Başlık, Manşet (Headline)
  • Eyleme Çağrı (Call to Action)
Başlık / Manşet kısmı, ziyaretçinin kayıtlı kullanıcıya yahut müşteriye dönüşmesi için gerekli sebebi anlattığınız kısım olmalı. “Bu ürün / hizmet benim için ne yapacak?”
Eyleme çağrı kısmı ise; “Ücretsiz denemek için” ya da “İndirimli sahip olmak için” hemen kaydol, gibi bir ibare olabilir; harekete geçirici cümle veya bir buton.
Tanınmış markalar için genellikle bu kadarı yeterlidir. Onların öncelikli amacı; zaten marka olarak kendilerini kanıtladıkları için artık “kullanıcı yaşam boyu değeri” metriğini artırmaktır. Bunun için de yeni ziyaretçilerin ilk alışverişlerini yapmaları yeterlidir. Daha az bilinen markalar için ise, bu bölümde sosyal kanıt öğelerine yer vermek büyük avantaj sağlayacaktır. Ürünü / hizmeti daha önce satın almış olan müşterilerin deneyimlerine ve güzel görüşlerine yer vermek, yeni ziyaretçilerin satın alma veya kaydolma kararlarını olumlu yönde etkileyebilir.
Slack’in daha önce kullandığı landing page örneklerinden birinde, teklif ve teklife bağlı unsurların ne kadar yerli yerinde kullanıldığını görebiliriz.


Headline, yani manşet kısmında Slack’in ne için kullanılacağı açık bir şekilde belirtiliyor. Harekete geçirici mesajı ise “Ücretsiz Dene”.
Slack, daha çok ekip içi iletişim için kullanılan profesyonel bir araç. Tabii böyle bir aracı kullanmadan, denemeden hiç kimsenin ödeme yapmayacağı aşikar. Haliyle Slack, tüm soruları ve olası kaygıları tek sayfada cevaplamış oluyor

2. Form Sayfası

Formlar, genellikle bir eyleme çağrı butonu tıklandıktan sonra ziyaretçileri karşılayacak ikinci sayfa, yani ikinci adımdır.
Form sayfaları genellikle; üyelik, bülten aboneliği, ödeme, ön sipariş, iletişim kurma gibi amaçlar için kullanılır. Bu formlar ne yazık ki birçok firmanın göz ardı ettiği, pek de üzerinde durmadığı yahut durması gerektiğini bilmediği bir nokta.
“Formun da kullanıcı dostu olur muymuş canım?” demeyin ama evet; formların da kullanıcı odaklı tasarlanması şart. Şunu unutmamakta fayda var; birinden form doldurmasını istemek, o kişinin zamanını ya da parasını talep etmek anlamına gelir. Haliyle, form yapısının bile ikna edici olması, en azından kullanıcıyı korkutup kaçırmayacak biçimde olması gerekir.
Örneğin, düşük fiyatlı bir ürün için uzun uzadıya form alanlarının doldurulmasını talep etmek, kullanıcıların satın almaktan vazgeçmesine sebep olabilir. Bunun yerine, bilgilerin parça parça ayrı zamanlarda talep edilmesi, sonradan mail ile hatırlatılması ya da tüm bilgilerin tamamlanması halinde bir indirim kodu teklif edilmesi, daha kullanıcı dostu bir davranış olacaktır.

3. Güven

Güven duygusu verebilmek, özellikle online satış yapan sitelerin açılış sayfaları için hayati değer taşır desem, pek de abartmış olmam. Sayfa, genel itibariyle tutarlı, ilgi çekici, net olmalı. Bir landing page için temel düzeyde güven duygusunu sağlayacak temel unsurlar şu şekilde:
  • Tasarım
  • Güven Verici İkonlar
  • Kullanıcı Yorumları
  • Anlaşılır Kullanıcı Sözleşmesi
Tasarım açısından, sitenin renk, font, görsel gibi öğelerinin uyumlu ve tutarlı olması gerek. Font tiplerinin paralel, görsellerin orijinal olmasına özen gösterilmeli. Bir landing page tasarlanırken, bu sayfayı gerçek bir mağaza ya da mağaza vitrini düşünüp marka kimliği çerçevesinde değerlendirerek özen göstermek, akıldaki birçok sorunun cevabı olacaktır.
Güven verici ikonların başında, ülkemizdeki e-ticaret sektöründen de bilineceği üzere Mastercard, güvenli ödeme, SSL ile güvenliğin sağlandığı ibareleri içeren görseller geliyor.


Yukarıdaki görselde göreceğiniz gibi, Casper markası da sosyal kanıt dediğimiz, kullanıcıların deneyim ve olumlu yorumlarına yer verdiği bir alan ayırmış sitesinde.
Güven faktörünün bir diğer unsuru ise, kullanım koşulları ve sözleşmeye dair detayların net bir şekilde sunulmuş olması. Özellikle KVKK (Kişisel Verileri Koruma Kanunu) sonrasında tüm markalar mecburen daha hassas davranır hale geldi. Ziyaretçilere, sitedeki dolaşım ve alışveriş sonrasında tarayıcı çerezlerinin, kullanıcı e-posta ve telefonlarının nasıl, ne şekilde kullanılacağını belirtmek, gerçekten de güven sağlayacak, resmiyet katacak unsurlardır. Aşağıda MailChimp’in çerez politikasını nasıl açıkça sunduğunu görebilirsiniz.


4. Görseller

Açılış sayfasında kullanılan görseller, metinlere kıyasla çok daha kısa sürede tüm mesajı verebilir ve kullanıcıların satın alıp almama kararını doğrudan etkileyebilir. Aşağıda, Sun Basket adlı sitenin açılış sayfasını birlikte inceleyelim.


Sun Basket, manşet ve eyleme çağrı dediğimiz, yazının en başında bahsettiğimiz unsurları, görselin boş alanına ustaca yerleştirmiş. Görsel, 3 ayrı sütuna ayrılmış ve ortadaki sütunun dışına çıkmadan, tüm kullanıcılara gerekli mesaj yerleştirilmiş gibi, değil mi?


Bir de, görsellerin ne kadar tutarlı ve birbiri ile uyumlu olduğunu gözlemleyebiliyoruz yine Sun Basket’te.


Özetleyecek olursak, ideal bir landing page (açılış sayfası), ziyaretçileri müşteriye dönüştürmek adına gerekli tüm materyallerin ustaca kullanıldığı bir forma sahip olmalı. Ayrıca görselleri, butonları, metinleri ve teklifleri değiştirerek çeşitli testler yapmayı sürekli hale getirip dönüşüm yüzdesini daima yukarı taşımak için çalışmaya devam etmeliyiz.
Dönüşüm oranını ve kullanıcı davranışlarını takip etmek için Google Analytics ve Hotjar’dan faydalanabilirsiniz.
Landing page (açılış sayfası) optimizasyonu konusuna dair herhangi bir sorunuz olursa, Linkedin (www.linkedin.com/in/srcnylmz/) üzerinden benimle iletişime geçebilirsiniz.
Bu yazı ilk kez ŞURADA yayınlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Disqus Shortname