21.5.16

Dijital Pazarlamanın Özü: Turkish Empati

"İnternet dünyası" içinde olup da, dijital pazarlama kelimesini duymayan kalmadı değil mi? Konuya en Fransızı bile "İşte feys reklamı falan" diye yorum yapıyor. Onun bu yorumu yapması gayet normal, Eksik ama yanlış olmayan bir izlenime sahip.

Ancak, bir start-up projesi ya da bir online satış mağazası sahibinin bu kadar yüzeysel bilgiye sahip olması yadırganacaktır. Daima araştıran, işini ilerletmek için neye ihtiyaç duyduğunu sorgulayan insanların bu tür projelere adım attığını düşünüyorum, en azından öyle olduğuna inanmak istiyorum zira hiç düşünüp kurgulamadan kör topal ilerlemeye niyetlenen start-up'ların sayısı epey fazlaysa ülkece kaygılanmalıyız diye düşünüyorum.

Bu bir yana, zaten sektörde olan herkes daha fazla tanınma, daha fazla satma, daha fazla büyümenin arayışı içinde. Peki acaba, bu koşturmaca içinde insan faktörü hesaba katılıyor mu? Her yerde yazılıp çizilen bu "kullanıcı odaklı olma" terimini kavrayabildik mi?

Kavrayamadıysak özet geçeyim:

"Aynı şeyi senin anana, bacına yapsalar..." :) 

Yeap! Türkish Empati. Empatiyi sadece duygusal anlamda, ikili ilişkilerde kullanıyoruz ama bunun ticari boyutu da var.

Şöyle sorayım;

Bir online satış mağazasında, anana-bacına ne sunsalar senin ve onların hoşuna giderdi?

Şimdilerde bazı istatistik bilgiler dolanıyor internette; bir sitede alışveriş yapan diğer müşterilerin yorumları ya da "Bu ürünü alanlar, şunu da aldı" gibi tavsiye otomasyonları ile satışları artırmak, ciroyu büyütmek mümkünmüş. Bunu neden yeni bir keşifmiş gibi sayfalarca uzatıyorsun ki?

Hiç annenizle, babanızla pazar alışverişine gitmediniz mi? Orda sen patatesi sorarsın, belki alırsın da. Pazarcı sana der ki "Patlıcanım var çok taze, 3 TL kilosu. Şu ablaya 2'den verdim, akşam pazarı sana da vereyim". Genelde o patlıcan da alınır zaten ;) İşte insan faktörü dediğim de buna benziyor. İster e-ticaret sitesi olsun, ister ürün ya da hizmet sunan bir start-up projesi, sırf iyilik yapıyormuş, fırsat sunuyormuş gibi görünmek için bazı teklifler sunarsanız ziyaretçilerinize, boşuna kürek çekmiş olursunuz. Siteye gelen insanların neye ihtiyaç duyabiileceğini düşünüp, ona göre hareket etmelisiniz.

Site sınırları dahilinde durum böyleyken, sosyal medya araçlarında da pek fark yoktur zaten. Yine insan fakötrü ve duygular ön plandadır. Sosyal medya planlamanız da insan odaklı, özgün ve kesinlikle ilgi çekici olmalı. Neden? Çünkü insanlar sosyal medyada sizin şirketinizi tanımakla ilgilenmiyor. Ama siz onlarla ilgilenir ve anladıkları dilden konuşursanız sizinle ve markanızla duygusal bağ kuracaktır.

Not: Dilerim bu ve buna benzer yazıları "bağzı" dijital pazarlamacılar, sosyal medyacılar okur da, hepimizin sosyal mecralarda maruz kaldığı ürün-hizmet-fiyat spam'lerinden biraz kurtuluruz. Yoksa hep birlikte kusacağız, ramak kaldı.

Bu yazı da ilginizi çekebilir: 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Disqus Shortname