2.6.16

Hangi Dijital Pazarlama?

Hani şu, proje üzerinde mind stormlar yaptığımız, her oturumda "daha iyisi yapılmalı" dediğimiz beyin sancısı olan dijital pazarlama mı, yoksa "10 forum tanıtımı, 2 sosyal medya paylaşımı, post spam çılgınlığı" olan dijital pazarlama mı? Daha önce şurada, yaptığımız işin iyi bilinmediğinden dert yakınmıştım. Kimseden detaylı bilgiye sahip olmasını bekleyemeyiz tabii, ancak marka/firma/start-up projesi sahipleri alacağı hizmeti hiç mi araştırmıyor yahu?

En büyük dijital pazarlama ajansı mı, pardon?

Bu gözler, "Türkiye'nin 7 yıldır en büyük dijital pazarlama ajansı" şeklinde bir sloganla piyasada varlık gösteren ve sadece İnstagram beğeni - takipçi satışı yaptığını söyleyen oluşumlar gördü. Buradan şunu anlıyorum ki, varlık göstermeye ve reklam bütçesi ayırmaya devam ettiğine göre bu oluşumlar güzel para kazanıyor. "Ey markalar, ey firmalar, ihtiyaçlarınıza cevap vermeyecek şişirme hizmetlere para döküyorsunuz", diye çıkıp megafonla isyan etsek, duyulur mu sesimiz nihayet diye merak etmiyor değilim.

Ücret karşılığı satın alınan beğeni, yorum, takipçi olaylarının ciddi talep gördüğünü zaten biliyoruz. Peki bu "kuru kalabalık" sayesinde prestij sahibi mi olunuyor? Dijital pazarlamanın en büyük avantajlarından birinin de, yapılan işlemlerin ölçülebilir olmasıdır diyoruz. Peki rastgele gelen ziyaretçiler, ne idüğü belirsiz beğeniler bu ölçümlemenin neresinde kalıyor, merak ediyorum.

Kısa süre önce hizmet verdiğim bir markanın Facebook sayfası, takipçi satışı ile anormal derecede artırılmış, buna rağmen gönderi etkileşimleri, içeriklere gelen dönüşler orantısız denecek kadar düşük kalmıştı. Dahası, yapılan paylaşımların ulaştığı kişi sayısı da hayli azdı. Neden? Çünkü Facebook erişim oranlarını zaten normalde de düşük tutan bir yapıya sahipken, anormal ve etkileşime girmeyen takipçi sayılarından şüphelenen algoritmalar barındırıyor. Tabii bizim sayfayı akarına koymamız ciddi bir zaman aldı. Hem maddi, hem de zaman olarak koca bir kayıp!

Esasen dijital pazarlama, doğrudan markanın hedef kitlesine odaklanarak yapılan bir çalışmadır. Her adımda ipler sizin elinizde olmalı. Sayfaya gelmesi gereken, paylaşımları beğenmesi gereken, sizle bağ kurması gereken insanlar her kimse, sizin kontrollü ve planlı olarak onlara ulaşmanız ve onları kendi alanınıza çekmeniz gerekmektedir. Hangi yolla ulaştık, kaç kişi geldi, kaçı ilgilendi, kaçı ilgilenmedi, bu aksiyonların kaçı satışa döndü (e-ticaret için daha çok)? Bunları ölçebilir, eksiklerinizi tespit edip telafi edebilirsiniz. Üzerinde çalıştığınız iş ister genel bir pazarlama olsun, ister SEO gibi daha spesifik bir alan olsun, rastgele etkileşime girilen kişilerle, sitelerle, bloglarla sağlıklı sonuç elde edemeyeceğinizi belirtmekte fayda var. Bu nedenle, ne siz paranızı çöpe atın, ne de tek amacı fayda sağlamaktan ziyade paranızı kapmak olan sözüm ona ajanslar barınabilsin. Bütçenizin, sektörün, onca emeğin suistimal edilmesine izin vermeyin.

Kendi adıma, sadece bu ne idüğü belirsiz paragözler daha fazla kazanmasın diye birçok kişiye hiçbir talepte bulunmadan yardımcı olmaya çalıştım, tavsiyelerde bulundum. Eminim sektörde de benim gibi yardımcı olmaya, yol göstermeye hazır birçok dijital pazarlama uzmanı vardır. En azından ben, olduğuna inanmak istiyorum. Soru sormaktan çekinmeyin, ilk merhabanın ardından konuyu paraya getiren kişilerden kaçabildiğiniz kadar kaçın. Evet, bu işler ücret karşılığı yapılır. Ancak o ücret, size sunulan hizmetin değil, vaat edilen ve yerine getirilen faydanın karşılığı olmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Disqus Shortname